Odklenjeno

Se Slovenija boji uspeha?

Poslovnež, ki je uspel z »zdravljenjem« podjetij. Tako bi lahko preprosto pojasnili njegovo delo – podjetja očisti in jih spravi v tako dobro kondicijo, da postanejo najboljša na svetu. Dr. Andrej Vizjak je zagotovo neverjeten um, ki je včasih komu napoti in pogosto izzove nejeverno dviganje obrvi; z ekonomsko fakulteto v Ljubljani je opravil v dveh letih in nato v enakem času doktoriral v Nemčiji ter posekal rekorde tako na ljubljanski kot nemški univerzi. Pri 25 je naglas povedal, da hoče postati milijonar, in ker je pri 50 dosegel zastavljeni cilj, se je hotel upokojiti. Njegovi ženi Sonji pa se je zdelo strašna škoda zapravljati takšen talent. Prisluhnil ji je in zdaj z roko v roki svetujeta podjetjem po vsem svetu – iz znamenite palme v Dubaju.

Nam sta prijazno odprla vrata svojega doma v srcu stare Ljubljane. Obiskovalec je v njuni oazi miru v hipu oslepljen z belino. Iskreno jo obožujeta in bela igra pomembno vlogo v njunem življenju. »Bela predstavlja čistost, in midva čistiva podjetja. Če boš imel čisto podjetje, boš uspešen,« je razložil Vizjak, ki že od šestega leta živi v tujini (Nemčija, Romunija, Dubaj), vendar zahvaljujoč materi slovenistki, ki je doma pričakovala popolno izreko, govori brezhibno slovenščino. Slovenija ga še vedno kliče in tudi žena, spoznala sta se na letalu, je Slovenka.

Čeprav sta kar 200 dni na leto v Dubaju in se tam dobro počutita, se v Ljubljano rada vračata. »Dubaj imam rada zato, ker me napolni z idejami in pozitivnostjo, sicer pa je mesto umetno, polno gradbenih presežkov, kar pa ni ravno pisano na mojo dušo, ampak za ustvarjanje je tamkajšnje okolje krasno. Zato potem toliko raje pridem v Ljubljano, kjer so mi všeč hrana, arhitektura in evropski način življenja,« je pripovedovala Sonja Vizjak.

Njun dubajski pristan, pred katerim se razteza plaža, podobna tisti slavni na Braču, je lep, ampak ostaja večno gradbišče. Jima je pa zaradi silnega poslovnega uspeha nekoliko lažje živeti v Dubaju, saj je tam uspeh pričakovan, in namesto da bi luksuzne dobrine, kot sta razkošen avto in stanovanje, obsojali, jih od uspešnih ljudi pričakujejo. »Če v Dubaju nimaš lepega in dobrega avta (ter izjemno dragega, op. a.), te sploh nihče ne upošteva! Tam te za uspeh pohvalijo, v Sloveniji pa moraš rezultat svojega uspešnega dela skrivati in se ne pretirano hvaliti.« Pri tem je imel sogovornik v mislih tako prestižne dobrine kot to, da dejansko naglas poveš, kaj vse si dosegel. Njegove izkušnje s tem so pravzaprav trpke. Kadar se v svojem avtu (gre za najhitrejši štirisedežnik na svetu, op. a.) peljeta iz Hrvaške čez slovenski mejni prehod, ju neredko povabijo na stranski pas, saj so mejni organi takoj sumničavi, s kakšnimi nečednimi posli se ukvarjata, da si lahko privoščita tako prevozno sredstvo. »To mi kaže, da je Slovenija pred uspehom v velikem krču. Se boji uspeha?«

Izvolite moje znanje. Ljudje so nejeverni, sumničavi – tudi kadar ponudiš svojo knjigo, v kateri razkriješ in pojasniš svojo v svetu že nagrajeno metodo svetovanja, in za to ne zahtevaš nobenega honorarja. Članom Gospodarske zbornice Slovenije, torej podjetjem, je svoje svetovanje ponudil brezplačno za tri mesece. Čeprav je članov zbornice tisoč, so se mu javila zgolj štiri podjetja, med njimi dve izredno mladi, s katerima ima še vedno stike. Kaj takega sta ponudila zgolj slovenskim podjetjem, ampak sta takoj naletela na sumničavost, zato sta se hitro umaknila.

26. knjigo po vrsti sta poimenovala (P)ostanite prvi na svetu in kar 600 izvodov v angleškem jeziku je kupil arabski šejk. V knjigi sta med svojimi strankami omenila podjetje Royal Vision Group, ki mu načeluje Slovenec Matjaž Zadravec, in šejk je zaradi neverjetne uspešnosti te finančne skupine – ukvarjajo se z naložbami in pokojninskimi skladi – postal nekakšen sponzor podjetja in vanj tudi vložil kapital.

»Zelo sva ponosna, da je Slovenec uspel vzbuditi toliko zaupanja pri Arabcih, da so ga sprejeli na takšen način,« je pripomnila Sonja, soprog pa nadaljeval: »Ko sva videla ta uspeh, sva ugotovila, da je to ciljna skupina, ki je nihče ne pokriva. Za vse je cilj veliko zaslužiti, midva pa imava drugačnega: za AV consulting iščeva stranke, ki hočejo biti prve na svetu. Pri delu z multinacionalkami, s katerimi sem v preteklosti mnogo sodeloval, si pod silovitim pritiskom, drugi določajo tvoj urnik, zdaj si stranke izbirava sama. Naju pa poiščejo same.«

Čeprav se srečujeta z neverjetno uspešnimi ljudmi, njuno pripovedovanje ne deluje bahaško, ampak preprosto govorita o svojem življenju. »Še vedno sva to midva, isti osebi, le da si lahko privoščiva več. Samo to.«

Genialni rekorder. Je pa res, da ima Andrej Vizjak zmagovalno miselnost vcepljeno v gene oziroma v svoje družinsko okolje. Njegov oče je bil med soustanovitelji Gorenja, prav on mu je odpiral vrata v svet. Vzpostavljanje poslovnega odnosa z zelo pomembno nemško stranko, ki je v tistem času vladala kataložni prodaji, je trajalo pet let. Ko je lastnica tega velikega podjetja poklicala njegovega očeta, je najavila svoj obisk v Velenju kar takrat 14-letnemu Andreju, in oče mu je poočital, zakaj dami ni ponudil prevoza z zasebnim letalom. »Oče je od mene to pričakoval že pri tako rosnih letih! Res se je znal približati poslovnim partnerjem, in vse to sem lahko od blizu opazoval. Tako me nikoli ni bilo strah vzpostaviti stika in nastopati pred ključnimi ljudmi, z njimi sem se lahko od nekdaj enakovredno pogovarjal.«

Ne samo zgled, odlikujeta ga tudi neverjetna sposobnost in inteligenca. »Njemu pokažeš statistiko, podatke, in hitro bo videl čisto drugačno zgodbo kot drugi,« ga je »izdala« Sonja. Kot študent je prebral prvih 15 strani literature, pa je že vedel, kako se bo pisanje nadaljevalo. Zato nas ne bi smelo čuditi, da je 34 izpitov opravil v zgolj treh tednih. Vendar je ta podatek bilo težko prebaviti celo dekanu, saj ga je hotel kar zabrisati s fakultete. »V enem dnevu sem se prijavil na tri izpite, in ker si z izpita lahko odšel predčasno, nanj pa nikakor nisi smel zamujati, sem moral nekatere izpitne pole pustiti nedokončane. Prvi letnik sem naredil v roku, nato sem šel na prakso v Gorenje, drugi, tretji in četrti letnik sem opravil v enem semestru. Nemci mi diplome niso hoteli priznati, zato sem pri njih opravljal še eno in diplomiral v treh mesecih.«

Težko ga je dohajati v razmišljanju in nekateri ga ne marajo, ker že vnaprej ve, kaj bodo povedali. »Zaradi tega ga hitro označijo za arogantnega,« je bila odkrita Sonja.

Ni samo za mlade. Ustvaril je model, po katerem se da podjetje usmeriti na zmagovalno pot. Njegovo uspešnost dokazuje tudi slovensko podjetje NiceLabel. »Ko smo začeli sodelovati, so bili četrti na svetu, zdaj so že tretji, in zelo sem ponosen na to. Moja teorija je preprosta: če nisi najboljši na svetu, bodo prišli drugi in te izrinili. Tako kot bodo Mercator izrinili lidli in hoferji, se lahko v prihodnosti zgodi tudi s Triglavom in NLB. Dolgoročno ne moreš preživeti, če se zadovoljiš s povprečnostjo in ostaneš samo v lokalnem okolju. V Sloveniji imamo mnogo dobrih podjetnikov, med njimi so javnosti popolnoma neznana imena, kot je na primer Jamnik iz Medvod. Proizvajajo škatle in so izjemni. Ustanovitelj je začel pri 47. letih, zdaj je star 75 let in še vedno hoče biti najboljši. Zmagovalni duh ni samo v mladih. Ta v nekaterih nikoli ne ugasne.«

Arabske navade. V Dubaju si v javnosti ne smeta izmenjati poljuba, tudi ni sprejemljivo, da bi se rokovala s prijateljico, ki je poročena z Arabcem. Pa čeprav je Slovenka. Kadar se s tem mešanim prijateljskim parom družijo v Evropi, je vse bolj sproščeno. V intimo doma ne spuščajo nikogar, zato se vedno dobivajo zunaj. »V Dubaju je bila za naju velika čast, ko naju je obiskal arabski prijatelj – pa čeprav zgolj za pol ure. Za to priložnost se je odel v praznično oblačilo.«

Priložnost za mlade slovenske podjetnike – javite se nam! 

Zakonca Vizjak sta pripravljena ponuditi znanje zainteresiranemu in entuziastičnemu podjetniku ali podjetnici pro bono, zato zgrabite priložnost ter se nam s kratkim predstavitvenim pismom oglasite na uredništvo revije Zarja, Vevška cesta 52, 1260 Ljubljana Polje, ali na elektronski naslov: zarja@media24.si Vizjakova bosta med prijavljenimi izbrala najperspektivnejše podjetje. Upamo, da bomo botrovali kakšni odmevni poslovni zgodbi.

Vizjak: »Moja teorija je preprosta: če nisi najboljši na svetu, bodo prišli drugi in te izrinili. Tako kot bodo Mercator izrinili lidli in hoferji, se lahko v prihodnosti zgodi tudi s Triglavom in NLB. Dolgoročno ne moreš preživeti, če se zadovoljiš s povprečnostjo in ostaneš samo v lokalnem okolju.«